FORSKNINGSOMRÅDE

Forskningsprojekter

Effekt af kost og fysisk aktivitet på udvikling af type-2 diabetes

Preview logoPROJEKTET ER AFSLUTTET

Projektperiode: 2013 - 2018.

PREVIEW var et stort EU-finansieret multinationalt studie, hvis primære formål er at identificere den mest effektive kost og motionsadfærd til forebyggelse af type-2 diabetes.

Projektet bestod af både et stort interventionsstudie med deltagelse af otte forskellige centre i Europa, Australien og New Zealand samt af observationelle populationsstudier, der skal afdække betydningen af kost, motion, søvn, stress samt andre livsstilsfaktorer for udviklingen af type-2 diabetes, fedme og andre livsstilssygdomme.

Om PREVIEW projektet

I PREVIEW interventionsstudiet deltog ca 2.500 personer fordelt på landene Danmark, Finland, Holland, Storbritannien, Spanien, Bulgarien, New Zealand og Australien. Forsøgspersonerne var primært voksne, men der indgik også børn.

I Danmark foregik projektet på Institut for Idræt og Ernæring og kun på voksne deltagere. Formålet med studiet var at undersøge effekten på vægttabsvedligeholdelse og forebyggelse af type 2 diabetes.af 2 forskellige kosttyper varierende i proteinindhold og glykæmisk indeks kombineret med motion med enten medium eller høj intensitet.

Under det 3 år lange projekt skulle alle deltagere være med i 18 gruppemøder, hvor de fik grundig vejledning om kosten, motionen og generel livsstilsomlægning af erfarne diætister og instruktører. De voksne deltagere var først på en 8-ugers vægttabskur (Cambridge Weight Plan), hvor de skulle tabe minimum 8% af deres kropsvægt. Herefter skulle de følge de nye kost og motionsvaner i op til 3 år.

Deltagerne fik udleveret en kogebog (1 til hver kostgruppe) udviklet af Meyers Madhus. Kogebogen indeholdt opskrifter der passede til den kost, som de skulle spise samt en guide om fysisk aktivitet udviklet af motionseksperter fra England. Desuden fik de skriftligt materiale om de to motionsformer.

Projektet omfattede bl.a. blodprøver, urinprøver, DXA-scanning, udfyldelse af spørgeskemaer om kost, livskvalitet og sundhed, samt flere fysiologiske undersøgelser.

Resultater

Indtil nu, er der publiceret 50 videnskabelige artikler fra PREVIEW. Hovedresultaterne fra interventionsstudiet blev publiceret i 2020 i Diabetes, Obesity and Metabolism, som open access.

The PREVIEW intervention study: Results from a 3-year randomized 2 x 2 factorial multinational trial investigating the role of protein, glycaemic index and physical activity for prevention of type 2 diabetes.

Konklusionen var, at 3-års forekomst af type-2 diabetes var meget lavere end prædikteret, men der var ingen forskelle mellem de forskellige kosttyper eller fysisk aktivitet. Det var generelt svært at overholde kostplanerne, men kombinationen af et stort indledende vægttab, sund kost og fysisk aktivitet var effektiv ift at reducere risikoen for T2D.

Nyhed

05-01-2022: Plantebaseret kost mindsker risikoen for vægtstigning efter vægttab, men nogle plantegrupper er bedre for os end andre.

Støttet af

Projektet er finansieret af EU FP7 grant agreement # 312057, nationale fonde i New Zealand, Australia og Canada samt Cambridge Weight Plan (UK).

Professor Anne Raben

Læs mere om PREVIEW projektet (engelsk)

Projektet er godkendt af Videnskabsetisk Komité.

Medlemmer

Navn Titel Telefon E-mail